Saturday, April 17

kisah wali allah...^^

d petik dari buku yg berjudul tazkirah aulia'
karangan sheikh farid el din atar
d trjemah oleh abdull majid bin haji khatib

1) kisah wali allah yg bername uwais el qorni...

seseorg telah memberi qorni beberape keping wang. beliau enggan menerimanye dan berkate beliau hanye mempunyai 2 dirham sahaja, dan itu pun sudah cukup. orang itu berkate, "berape lama wang sebanyak itu akn mencukupi? " beliau menjawab, "adakah engkau tahu bahawa hidup ku ini tidak tentu (tidak tentu bile nyawa bercerai dgn badan) dan perlu pula kah aku menerimanya hadiah mu." org itu pun diam.

qorni biasanye mengelak kan dirinye dari bertemu dgn manusia krn dia memandang hari kiamat itu sangt hampir, dan dia x sanggup membuang masa bergurau, dan lebih baek menghabiskan masa dgn sembahyang.

pendapat2 qorni...^^

1) org yg mengenal allah sbg sahabat, tidak akn bersahabat dgn mahluk.

2) tidurlah dgn mati d sampingmu(sentiasa anggap mati itu sgt hampir)dan bile bgn dari tidur jgnlah sangka kamu akn hidup lame lagi.

3) anggaplah quran itu sebg khidir, pemimpin dlm perjalanan dan jgn lupe mati. sentiasalah sembahyang.

4) ingatlah mlm itu utk ibadah bkn untuk tidur.

5) hendaklah benar2 khusyuk dalam sembahyang hinggakan takkala kamu rukuk dan tombak d lontar kpd mu,kamu x akn merasai sakitnye.

6) siape yg b'pakaian indah,mkn lazat2 dan mempunyai kawan2 yg kaya,make dia lebih hampir ke neraka drp urat leher nye sendiri.

*mari sesame kt sedekah alfatihah kpd uwais el qorni...;]


~insya allah kawan2 mari kt sesame renung2 kan...mate gua dah ngantuk dan nk tido...ingat subuh skrg habis pukul 5.23 am jgn lewat yeer hik3...wsalam...^^

0 sermon of mummies:

Post a Comment