Tuesday, May 4

hadis2 pilihan...^^


d petik dr: buku muntakhab ahadith
penyusun: hadzrat maulana muhammad yusuff al-kandahlawi
terjemah dlm bahasa melayu: abu abil hassan ibn musa & muhammad sanadi bin Hj. abu bakar
bab: ilmu dan zikir


1) dari abu said r.h b'kate bahawa rasulullah s.a.w membacakan hadith qudsi: allah berfirman: barangsiapa yg menyibukkan dirinye dgn al-quran dari mengigatiku (dan berdoa kpdku) aku memberinya lebih baik drp ape yg d berikan kpd seorang yg berdoa, ketinggian perkataanku (al-quran), ke atas semua perkataan2 lain adalah seperti ketinggian allah (pencipta) ke atas semua ciptaan nya. (hadis riwayat tirmizi)


2)dr abu zar al-ghifari r.h meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda: tiada sesuatupun yg lebih mendekatkan diri kpd allah, kecuali dr perkataan yg asal yg keluar daripada allah, yakni al-quran. (hadis riwayat mustadrak hakim)


3) dari abdullah ibn amr r.huma meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w bersabda: puasa dan al-quran, keduanya akn memberi syafaat bagi hamba allah pd hari kiamat. puasa akn berkata: wahai tuhanku! aku telah menegahnye dr mkn minum dan nafsu syahwatnya, oleh itu terimalah syafaat ku baginya. dan al-quran berkata: wahai tuhanku! aku telah menegah nya dari tidur d malam hari, (krn sibuk membaca al-quran dan bersembahyang nafil) oleh itu terimalah syafaatku baginya. maka keduanya (puasa dan alquran) akn memberi syafaat untuk nya. (hadis riwayat musnad ahmad dan tabrani)


p/s: marilah kite same2 memperbanyakkan pembacaan al-quran dan mengigati allah selalu...semoga kita sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang allah...amin...^^

0 sermon of mummies:

Post a Comment