Wednesday, August 19

kisah suka duka aku menyambut ramadhan dan beraya di perantauan

Alhamdulilah,pertama skali aku nak ucap bersyukur sgt kepada Allah sbb Allah masih panjangkn umur kita untuk bertemu lagi dengan ramadhan kali nie.apa yang buat aku rasa sronok sikit puasa kali nih sebab aku leh posa penuh kat umahku kat Aloq staq nih..kalau thn lepas,aku cuma sempat posa 6 hari ja,pastu aku smbung posa kat bumi anbia' iaitu Mesir slama lagi 24 hari dan menyambut raya ku yg sememangnya x bermakna kat sana,hehe..pape pun,aku bersyukur sbb aku dapat ada pengalaman berposa,sembahyang tarawih di negara owg..apa yg membezakan adalah musim panas waktu brposa kat bumi mesir mmbuatkan aku slalu ja dhaga walaupn waktu sahur,hmpir 1 jag aku minum,hehe..sana,bulan posa,panas dan kering,nk jmpa hujan wktu bulan ramadhan kat sana x yah dok mimpi la,hujan kat mesir cuma dtg waktu musim sjuk ja..awai2 aku trun ja dari flight Egypt Air pada 7 september,aku teruskan posa walaupun kalau x posa pun xpe sbb musafir kan,tapi aku dan kawan2 laki len,teruskan saja posa walaupun masa kat atas bas,ada ja pmpuan yang dah bukak posa time tu..awai2 posa sana,aku ingat macam kat malaysia ja,rupa2nya ternyata berbeza..badan aku sememangnya badan owg malaysia,so masih blom dapat adapt abis lagi..last2,punya la aku dok paksa diri posa gk masa 4 hari pertama aku sampai mesir,last2,usaha aku tuh menyebabkan aku terlantar sakit di atas katil juga untuk 4 hari kerana demam yang panas dan sdikit kesukaran bernafas..aku terpaksa x berposa pada 4 ari tersebut untuk makan ubat..masalah dmam kat sana agak payah nak kebah sbb kering sgt,peluh pun susah!! Alhamdulilah,lepas tuh,aku dah mula jadi cergas seperti besa..meneruskan posa aku samapi la takbir bergema sayu di perkarangan umahku yg sememngnya dikelilingi oleh pelbagai jnis masjid..hehe..apa yang aku x terkilan masa dmam tuh adalah aku msih dpt teruskan tarawih aku,tu ja..masa kami sampai mesir,1 haram pun x tao nak masak(padan muka,masa kat malaysia dulu xnk blajar masak toi3),so kami dok bukak posa ka,sahur ker,dok makan nasi goreng jela,time tuh,nak goreng ayam n ikan pun tkt2 minyak g..hehe..so,masa bulan posa la,aku,muhsin,amar jitra,naim,mula mengorak lagkah ckit demi ckit untuk jadi seorang pelajar medic yang akhirnya pandai gak masak,itu pun satu kejayaan bg kami masa bulan posa..buat experimen mcm2 kat dapur sbb nak makan punya pasal,klakar pun ada..stat dari bln ramadhan dulu,aku jadi minat nak masak,seronok bagi kwn2 makan apa kita masak(walaupun xde segempak chef wan masak)..janji hepi..malam2 x tido,men game jer sbb nak tngu nak masak sahur lak,maklumlah,masa tuh,subuh awai,kui 4.15pg kot kalau x silap aku,so,kami stat masak kui 2.30pg camtu hampir setiap malam..apa yang penting?? KERJASAMA!! hehe..masak,mkn rmai2..best,pngalaman msak dan bukak posa brsama mmber x suma owg leh dpt di perantauan macam kami.ramadhan kali nih,mungkin terasa sunyi sikit nak banding tahun lepas yg riuh rendah smpai ke subuh baru suma pakat2 rebah tido kepenatan.suasana malam lepas tarawih sampai la ke subuh di mesir waktu bulan ramadhan mmg meriah..kedai2 msih dibuka walaupun kowg kuar berjalan kui 2pagi,lampu2 terang benderang..malam ramadhan mmg disambut owg arab mesir dgn meriahnya..waktu siang,snyi jer,bising pn waktu diowg kuar g keja dan blik keja.suma tuh mgkin faktor panas rsanya,arab sndiri x thn panas,nih kan aku..masa kat mesir,nak bukak posa,xde la ari2 kami masak,sbb pada ari2 tertentu,ada masjid2 yang buat makan free..masjid yang aku ingat buat tahun lpas,masjid wadi,masjid firdaus,yang len,ada,tp jauh mcm masjid salab..tuh x termasuk g dgn senior2 yang baik ati ajak kami brbuka posa kat umah diowg,pastu ada lak majlis brbuka posa bramai2 serta tarawih ramai2 kat umah rafik dentist time tuh..umah bujang senang pun ada uat majlis bukak posa..so,rezki kami x putus2,sumanya datang dari Allah yang kasihankan kami hari2 makan nasi goreng kosong.alhamdulilah..raya hampir menjelang,malam raya kami diisi dengan buat banner sempena ari raya dan tolong menolong memasak untuk majlis raya beramai2 kat dewan di universiti,,aku waktu tuh,tolong buat banner jap,pastu dipnggil oleh mmber aku g souq mlm2 kui 10mlm g bli barang2 nak masak..kui 12tgh mlm br kami balik dari souq,meriah gler souq time tuh macam siang lak..akhirnya,raya,1 bnda aku miss masa raya adalah aku x dpt nk tgk owg istihar raya kat tv,hehe.raya pertama,kami smbut kt dewan tuh,dgn kawan2ku berpakaian baju mlayu berwarna warni..suma hnsem2,cun2..raya kedua,kami pi beraya umah ustaz2 kat dirasat,mkn free jer kami ari tu..raya ketiga,kami dah mula posa 6,dh xde mood rya dh..aku lak ambik kesempatan time tuh untuk ganti posa aku slma 4 ari yg aku tinggai ritu..itulah cita aku masa posa dan raya kat bumi anbia'..slang 2 minggu,kami dh msuk klas untuk memulakan kuliah sebagai pelajar perubatan tahun 1 di university of mansourah,Egypt..sekian..salam..majulah drsongo untuk malaysia!

1 sermon of mummies:

Unknown said...

salam ...
cerita yg panjang...
boleh x buat dalam perenggan lein kali?
so hard to read meh ....

Post a Comment