Thursday, May 13

kisah2 wali allah (4)...^^

d petik dari buku yg berjudul tazkirah aulia'
karangan sheikh farid el din atar
d trjemah oleh abdull majid bin haji khatib


4) kisah wali allah yg bernama abdullah el jalaa...

semasa masih kanak2 lagi, el jalaa meminta kpd ibubapanya membersihkan dirinya kpd allah. mrk pon b'buat demikian. beliau pergi meninggalkan rumahnya dan mengembara mencari jln kesufian b'tahun2 lamanya. kemudian beliau kembali ke rumahnya. setelah sampai ke pinu rumah, beliau pon meminta ibubapanya membuka pintu. tetapi ibubapanya b'kata bahawa beliau telah mereka serahkan kpd allah. maka dgn itu kembalilah kpd allah pula.

el jalaa b'kata, "suatu ketika sy telah memandang seorg yahudi yg cantik. akibatnya sy telah d hukum dgn lupakan alquran. setelah betul2 bertaubat barulah sy dapat mengingatkan alquran itu semula".


el jalaa b'kata...

1-mencari mkn menyebabkan kita lupa tuhan dan dgn itu juga menjadikan kita sebagai pengemis yg meminta2 kpd makhluk.
2-apabila d tanya maksud fakir, beliau keluar dari rumahnya dan membuang wang yg ada dalam sakunya, lalu menjawab, "seseorang itu bukn fakir jika dia ada wang dalam sakunya".


el jalaa berkata, semenjak 14 thn yg lalu telah jadi niat saya untk mengkhatamkan bacaan alquran sekali sehari. tetapi sekarang, meskipun 14 thn telah berlalu, namun sy belum pon habis membaca separuh daripadanya. sebabnya ialah dahulu sy tidak membaca nya dgn penuh kesedaran dan kebijaksanaan.

0 sermon of mummies:

Post a Comment