Tuesday, November 30

.....Kencing Kau Manis Tak? What a Gross Question.....

بِسْمِ للَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ


Ni post pasal kencing manis lagi sebab hari ni hari terakhir bulan November dan hari ni aku dah hbs blajar pasal kencing manis ni.....
Jangan pakse diri korang bace ok.....
Pernah tak masa korang sume kecik dlu, korang pernah dgr atuk korang ke, nenek korang ke, pakcik makcik korang ke @ ayah emak korang sendiri cakap kencing manis????
Mungkin dia org ckp mcm ni kut;




  • Ustaz tu dah ade kencing manis dah!!!!!
  • Wak Leman yg duduk kat seberang tu meninggal sebab kencing manis!!!!!
  • Ko jgn mkn gule bnyk2, nanti kena kencing manis!!!!! 




Pernah tak korang dengar mcm tu?????
Aku dengan sejujur-jujurnye mengatakan aku pernah dgr sume ni.....
Masa tu aku budak2 lagi kan, ape yg aku tau pasal kencing manis ni.....
Lepas je aku dgr pasal kencing manis ni, aku selalu tanye benda ni kat kawan2 aku;




  • Wei, kencing korang manis tak?????
  • Korang jgn makan gule bnyk2, nanti kencing korang manis tau.....
  • Asal kencing manis boleh sebabkan orang mati ha, manis je pun?????
  • Kalau kencing manis, air kencing kite manis ek?????




Haaa, itulah antara soalan2 yg aku tanye kat kawan2 aku dlu mase kecik2.....
Tapi, bila dah besar, baru la aku tau ape la benda nye kencing manis ni.....
Rase malu sendirilak.....
Rase mcm nak cubit2 je pipi sape2 yg gebu.....
Minggu ni lak blajar pasal kencing manis atau bahasa perubatannye Diabetes Mellitus kat kuliah.....
Sebab tu aku teringat pasal kencing manis ni mase kecik2 dlu.....
Bila blajar pasal kencing manis ni, aku dapat satu fakta tau.....




  • Setiap 5 saat, seorang manusia/insan dalam dunia ni akan ade kencing manis
  • Setiap 10 saat, seorang manusia/insan akan mati di sebabkan kencing manis
  • Setiap 30 saat, seorang manusia/insan terpaksa memotong tangan @ kaki di sebabkan kencing manis




Woooo, dasyat tau kencing manis ni.....
Oleh itu kepada sesiapa yg membaca post ini, kawalla permakanan anda terutamanye pengambilan gule atau pun gule2.....
Sebab nanti kencing anda akan manis.....
Next time.....
Cao.....

5 sermon of mummies:

Kimmy Ai said...

haha.. walaupun berunsur lawak, tapi pesanan yg bermakna.. ;D

Pirate Doctor said...

@Kimmy Ai

kesihatan dan gurauan tak dpt dipisahkan....tak bermakna kalau diri ini sihat tapi tidah ade gurauan

honeyvsbee said...

huhu bahaya penyakit tuu..tp sekarang dah ada cara untuk ubat selain dr potong memotong untuk penyakit yg kritikal..alhamdulillahhh

cek chun said...

kencin sy tak manis kot sebb minum teh takda gula :)

Eliyana said...

gurau tu gurau jugaklaa...tp diabetes (nama sopan) lebih banyak mudaratkan dr dalam...sistem immune akan menurun...sy bukan dr tp mama saya ada diabetes...she's getting worst

Post a Comment